2004-6-27 10:59
1933 roku Rewolucyjna Rada Wojenna zatwierdziła program budowy ciężkich dział samobieżnych. Fabryka nr 185 im.Kirowa w Leningradzie wyprodukowała dwa prototypy, SU-14 z haubicą kalibru 203 mm i z działem kalibru 152 mm. Pojazdy te zostały zbudowane na podwoziach ciężkiego czołgu T-35. W 1935 roku oba prototypy przeszły próby poligonowe. W wyniku prób postanowiono wprowadzić modyfikacje poprawiające własności bojowe. Zbudowano kilka zmodyfikowanych dział oznaczanych jako SU-14-1. W budowę tych pojazdów był bardzo zaangażowany marszałek Tuchaczeski, i pewno dlatego po aresztowaniu i straceniu Tuchaczewskiego w 1937 roku, zaprzestano dalszych prac nad tymi pojazdami. W 1939 roku w celach doświadczalnych zbudowano jeszcze jedno działo z rodziny SU-14, było to całkowicie opancerzone działo samobieżne z działem kalibru 152 mm. Pojazd ten brał udział w walkach pod Moskwą zimą 1941 roku, przetrwał wojnę i obecnie jest eksponatem w Muzeum Broni Pancernej w Kubince.
如果你拍得不够好,是因为你靠的不够近.
----罗伯特 卡帕
----罗伯特 卡帕